Criticized by railway trade unionists for considering the project of reducing employment with rationalizing purposes, accused of being responsible for presumed fraudulent interests incarnated in the figure of its intellectual author and external financing sources, the Long Range Transportation Plan (1962) has had always a suspicious reputation. It consisted of exhaustive studies which tackled Argentinian transportation in a comprehensive way and, at the same time, it was also the target of a solid syndicalist resistance. Based on the original publication, a technical document full of statistical tables and concept maps, this article will review its contents in a dispassionate form and it will appreciate, with certain degree of justice, its historical contribution to the study of the Argentinian railway web and its relationship with the organization of its geographical space.
Criticado por gremialistas ferroviarios debido al proyecto de reducir puestos laborales con objetivos racionalizadores, acusado de tutelar presuntos intereses espurios encarnados en la figura de su autor intelectual y en fuentes externas de financiación; el Plan de Largo Alcance (1962) ha tenido siempre una reputación dudosa. Consistía en exhaustivos estudios que abordaron el transporte en la Argentina de manera integral, pero que fueron blanco de una sólida resistencia sindical. A partir de la publicación original, un documento técnico pletórico de tablas estadísticas y cartogramas, este artículo revisará su contenido de forma desapasionada, valorando con cierta justicia su contribución histórica al estudio de la red ferroviaria argentina con relación a la organización de su espacio geográfico.
Fil: Saus, María Alejandra. Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina.